Az ügyfél vállalásainak bemutatása
Programba vonás
A bevonásról meghozott döntés alapján a programba vonható személyek részére támogatási szerződés kerül kiküldésre, mely tartalmazza a későbbi fejlesztési eljárás valamennyi elemét, valamint a programba vont személy együttműködési kötelezettségének főbb pontjait. A jogosultsági feltételek teljesítését a támogatási szerződés aláírásának napján szükséges igazolni.
VÁLLALÁS: a Forrás rendszerben, a jelentkezés kitöltésekor beküldendő jogosultsági nyilatkozatban foglalt előírásoknak való megfelelés; a Támogatási szerződés aláírása, az abban foglalt kötelezettségek teljesítése.
Képzésszervezés, képzések
A támogatási szerződés feltétele a programba kerülésnek, így a vállalkozói képzések megkezdésének, azonban a résztvevőnek felnőttképzési szerződést is kell kötnie a képző intézménnyel. Ez utóbbi szerződés kifejezetten a képzés teljesítésének feltételeit, a képzés lényegi elemeit, a képző és a résztvevő jogait és kötelezettségeit tartalmazza.
VÁLLALÁS: támogatási szerződés megkötését követő 30 napon belül a képzés megkezdése, képzési szerződés aláírása, az abban foglalt feltételek, kötelezettségek teljesítése, részvétel a képzéseken az előírt formában és mértékben, együttműködés a képző szervezettel, hatékony kommunikáció a szervezési folyamat elősegítése érdekében, tananyag elsajátítása és vizsga letétele, tanúsítvány megszerzése.
Üzleti terv elkészítése
Következő lépésként a résztvevők segítséget kapnak üzleti tervük összeállításához a képzésekkel párhuzamosan induló tanácsadási tevékenységen keresztül.
VÁLLALÁS: együttműködés a tanácsadóval és a Konzorcium munkatársaival; az üzleti terv elkészítése és bírálatra való benyújtása a képzés sikeres befejezését követő 30 napon belül, majd szükség szerinti hiánypótlása; hatékony kommunikáció a szervezési folyamat elősegítése érdekében; egyéni tanácsadás igénybevétele legalább egy alkalommal; részvétel legalább három csoportos tanácsadáson; tanúsítvány megszerzése.
Vállalkozásalapítás
A következő feladat a vállalkozás megalapítása a tanúsítvány kiállítását követő 60 napon belül. A vállalkozás bejegyzése – csakúgy, mint az anyagi támogatások megszerzése – a jelöltek feladata.
VÁLLALÁS:
Vállalkozás megalapítása, melyben az ügyfélnek
- minősített többségi tulajdonnal (75%) kell rendelkeznie,
- be kell töltenie a vállalkozás vezető tisztségviselői pozícióját,
- személyes közreműködőként kell részt vennie, főállású munkaviszony keretében.
A vállalkozásnak meg kell felelnie az alábbiaknak:
- devizajogszabályok alapján belföldi vállalkozás;
- bejegyzett székhelye a Nyugat-Dunántúl régióban, esetleges telephelye(i) Magyarországon, a kevésbé fejlett régiókban találhatók.
Az ügyfél más vállalkozásban közvetlen vagy közvetett többségi befolyást biztosító részesedéssel nem rendelkezhet, nem tölthet be vezető tisztségviselői pozíciót.
Az ügyfél vállalása a Konzorcium felé:
- nyomonkövetési jelentés benyújtása az 5. és 12. hónapban.
Támogatás-igénylés benyújtása
Az ügyfelek a vállalkozás-alapítást követően, elkészült üzleti tervükkel összhangban – az aktuálisan meghirdetett, vállalkozások induló költségeit támogató Felhívásra – pályázatot nyújthatnak be a Magyar Államkincstárhoz. A MÁK szigorú feltételekhez köti a támogatás megítélését, amelyekkel a pályázónak tisztában kell lennie. A szabályozás részletei a 187/2019 (VII.30.) Korm. rendeletben és az ennek kapcsán kiadott tájékoztató közleményben találhatók: ld. a Magyar Államkincstár 2/2019.(VIII.08.) számú GINOP közleménye a Vállalkozóvá válás támogatását szolgáló GINOP-5.1.10-18 – Álláskeresők vállalkozóvá válásának támogatása GINOP-5.2.7-18 – Fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása című GINOP konstrukciókról (online elérhető ezen a linken).
Támogatás-igénylés benyújtása esetén az alábbi főbb vállalásokat kell teljesíteni a MÁK mint támogatás-közvetítő felé:
VÁLLALÁS:
- a vállalkozás létrejöttétől számítva legkésőbb 3 hónapon belül nyújthatja be támogatás igénylését a 2. pillér keretében (GINOP-5.2.7-18 Fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása, GINOP-5.1.10-18 Álláskeresők vállalkozóvá válásának támogatása);
- vállalja, hogy megvalósítja a projektjét 12 hónap alatt;
- a 12 hónapos, foglalkoztatásra irányuló támogatási időszak után további 12 hónapig fenntartja vállalkozását, egyéni vállalkozás esetében azt nem is szünetelteti. A Kincstár a vállalkozás vagy egyéni vállalkozás fenntartási kötelezettséget a cégnyilvántartás, vagy az egyéni vállalkozói nyilvántartás alapján, az (ár)bevételre vonatkozó kötelezettséget pedig a NAV adatszolgáltatása alapján ellenőrzi;
- a projekt fizikai befejezésének időpontját (a támogatási időszak utolsó napja) magában foglaló naptári évben realizált nettó (ár)bevétele, egyéni vállalkozók esetében az adóalapba beszámított bevétele eléri a minimum 1.000.000 Ft-ot;
- beszámoló benyújtása: 5., 9., 13. hónapban (záró elszámolási csomag);
- kifizetési igénylés benyújtása: 5. (25 % lehívás), és 13. hónapban (záró elszámolási csomag).
Mentorálás
A mentori tanácsadó-támogató és nyomon követő tevékenység a vállalkozásindítástól (bejegyzéstől) kezdődően legalább 12 hónapig folyik minden ügyfél számára, ami a vállalkozók irányában ügyfelenként átlagosan 3 óra egyéni mentori segítségnyújtást jelent, illetve csoportos mentoráláson való részvételt.
VÁLLALÁS: együttműködés a mentorral, egyéni mentorálási szolgáltatás igénybevétele legalább 2 alkalommal, illetve részvétel a csoportos mentorálásban legalább 1 alkalommal a vállalkozás hatékony működésének, fenntartásának érdekében, a programmal összefüggésben kért okiratok és adatok átadása.